
International Association for Media and Communication Research
Asociación internacional de estudios en comunicación social
Association internationale des études et recherches sur l’information et la communication

IAMCR 2016
History Section

Abstracts of papers presented at 
the annual conference of the

International Association for Media and Communication Research1

IAMCR

Leicester, UK 

27-31 July 2016

1 We have endeavoured to ensure that these are the abstracts presented in Leicester. Nevertheless, due to 
cancellations, additions and other factors, abstracts may be included here that were not presented and abstracts 
that were presented may not be included. Email addresses have been intentionally altered to prevent harvesting 
by spammers. 

1



Id:  11944

Title:  Contribution of Social Media to the construction of collective memory and 
commemoration. Case study of JFK Twitter account 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Pere Franch 
Email: perefp (at) blanquerna.url.edu 
Country: ES (Spain) 
Affiliation: Ramon Llull University 

Name: Elena Yeste 
Email: elenayp (at) blanquerna.url.edu 
Country: ES (Spain) 
Affiliation: Ramon Llull University 

Abstract:  In 2009, the JFK Library and Museum presented the Twitter account  (at) JFKsaid 
with the aim to allow Internet users to track “the day-to-day campaign schedule of John F. 
Kennedy’s road to the White House”. It started its activity on January 2nd 2010, exactly 50 years
after John F. Kennedy announced his bid for the White House. Since then, it has published more 
than 4.500 tweets with texts, quotes, pictures, videos, scanned documents, news, headlines and 
all kinds of references about Kennedy’s life, policies, thoughts and experiences.
This initiative uses the current social media technology to (re)construct history and (re)tell the 
past: events from 50 years ago are presented as if they had happened nowadays. It constitutes a 
good example of how “digital media introduce (...) new means to preserve, restore and represent 
the past” and, in doing so, “shape a past (...) where the old is overwritten by the new” (Hoskins 
2009). 
Besides telling, remembering and commemorating the past,  (at) JFKsaid offers public access to 
JFK Library digitized contents, converting the traditional hard archive in a soft multimedia 
archive, characterised by its “hyperlinkability and connectivity” (Pinchevski 2011). Thanks to 
2.0 technologies, the past becomes a “living memory” as well as a “social practice” (Pinchevski 
2011), because the memories are “not simply shared and told but creatively constructed” (Garde-
Hansen; Hoskins; Reading 2009). Alexander (2011) establishes that “Twitter’s immediacy lends 
itself to “live” stories”. Therefore, the past is re-lived 50 years later through the tweets published 
in  (at) JFKsaid.
In our paper we study three aspects of  (at) JFKsaid account: how the days of Kennedy’s 
presidency are (re)mediated, historicized, remembered, and (re)told fifty years later; how the 
figure of President Kennedy and the main events of his time are commemorated; and how is JFK
Library and Museum digitized contents offered to and consumed by the public.
The methodology used is a deep textual content analysis of 3.253 tweets published by the 
account, from January 20th 2011 to November 22nd 2013, coinciding with the days Kennedy 
was in office.
As main conclusions, we can assert that the account  (at) JFKsaid presents Kennedy as a 
president sensitive to social and economic inequalities, civil rights, unemployment and the 

2



economic recession, and committed with social policies. His foreign agenda was marked by the 
Cold War and the relationship with USSR and Cuba.
Kennedy is also presented as a common American man, his family values and habits being often 
similar to those of any American family; thus the Twitter account offers a popular, close portrait 
of the president to the public; but, at the same time, reinforces his prestige and his power, hence 
contributing to the consolidation of the presidency as the main USA political institution. This is 
because he is presented as a firm defender of the Constitution of the USA and the security of its 
people. 

3



Id:  11974

Title:  The Cinema Newsreel as a Source of Memory 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Sigrun Lehnert 
Email: sigrun.lehnert (at) freenet.de 
Country: DE (Germany) 
Affiliation: Hamburg Media School 

Abstract:  Undeniably, movies make an emotional impact – caused by film elements: images, 
sound and voice, composed by film montage. Before television was established as a mass 
medium in Germany (in the late 1950s / early 1960s), the cinema newsreel was the only medium 
conveying the image and reputation of Germay at home and abroad through moving pictures. In 
addition to all the necessary information about political and economic progress, entertaining 
storys were used for giving notions of new democratic values to the audience.
After WWII, the Allies brought their own newsreels to German cinemas – using them for 
reeducational matters. After the Western Allies’ withdrawal from newsreel production in West 
Germany, the newsreels were produced solely under German management. Through rare 
documents about the work of the editorial staff and cinematographers, it is partially possible to 
detect the intentions for influencing public opinion and the memory.
However, in the 1950s, images that probably did not suit the moral attitude of society were 
omitted from the screen, such as cruelty to animals or collapsing athletes, reports of underhanded
attacks and the consequences of concentration camp imprisonment. By contrast, in the 1960s, 
confrontation with the Nazi past was not avoided. In the event of this explosive topic, the West 
German newsreel (such as UFA-Wochenschau or Neue Deutsche Wochenschau) also tried to 
follow their principles: showing an interesting report to a good end. So the reports about court 
proceedings were framed by other stories to mitigate the cruelty. My presentation will show, how
the UFA-Wochenschau in 1961 reported on the Adolf Eichmann proceedings, e.g. to what extent
the films were enriched with footage (from their own archives) for inserting flashbacks. By 
condemning Eichmanns’ evil deeds and expressing the wish of ‘never again’ (“Nie wieder!”), the
newsreels looked back and forward.
In the meaning of ‘New Film History’ (Allen & Gomery) I will use not only a wide variety of 
archive materials for my research, e.g. letters, production reports and reviews, but also the 
original films. I totally agree with the approach of ‘Visual History’ (Gerhard Paul): Images are 
historical sources. From my ongoing project on West German newsreels, I would like to give 
you the outlines of the newsreels’ storytelling through (1) image, music and voice, (2) text, and 
(3) conception of reports. When it comes to Nazi atrocities, today we see the images of the 
newsreel in TV documentaries again – but now partly fictionalized in conjunction with re-
enactments. Then as is now, social memory is shaped by newsreel images – but the medial 
context is crucial. 

4



Id:  12068

Title:  The History of Malaysian Conflict Reporting of "Our Wars' 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Pushpa Al Bakri Devadason 
Email: albakri71 (at) hotmail.com 
Country: AU (Australia) 
Affiliation: Monash University 

Abstract:  This paper examines the history of Malaysian conflict reporting during the Malayan 
Emergency (1948-1960) and Konfrontasi (1963-66). The rational of this study is to give 
Malaysian conflict reporting recognition, as well as broaden the understanding of war reporting 
which has been dominated by Anglo-Euro scholarship. The main research question is to identify 
the role played by Malaysian journalists in the reporting of their own wars. Their journalistic 
practices and representations of the wars are scrutinized. The study adopts the theoretical 
framework of Objectivity and Memory in its analysis of the oral history testimonies and news 
archives of the journalists.

The findings of this research reveals that the history of Malaysian conflict reporting has its roots 
in the British colonial treatment of the press during the Malayan Emergency. The British 
perceived the control of media as essential in achieving their political and economic objectives 
when nationalism in Malaya and the rest of the British Empire was at its height. By imposing 
austere censorship and legal ownership of the press, local journalists were restrained from 
witnessing combat firsthand. Unlike Australian and British war correspondents who were 
privileged by being accredited to the armed forces in the Malayan jungles, local journalists were 
kept at a discrete isolation and relied on official sources for their news inputs. As a result the 
local journalists remained oblivious to the discrepancies of the Malayan counterinsurgency 
warfare itself or the breach between its humane self-image and its quotidian practices. Like the 
Malayan Emergency, Konfrontasi too was underreported by the Malaysian press. However, the 
war did see journalists elevate to the status of “authoritative spokespersons” (Zelizer, 1992), 
although they did not witness actual combat. Despite some form of liberation, the journalists’ 
role remained oriented to the centres of power, whilst their memories of the wars stood as a 
product of the state. 

5



Id:  12119

Title:  Bypassing Surveillance and Censorship in the 19-th Century Hebrew and Jewish Press in 
Europe 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Gideon Kouts 
Email: gkouts (at) wanadoo.fr 
Country: FR (France) 
Affiliation: Université Paris 8 

Abstract:  The history of Jewish books, periodicals and printing is a continuing story of struggle
against social and political surveillance and censorship. Internal surveillance and censorship 
historically preceded the external religious and political censorship which was nevertheless 
harder to combat. The Jewish and Hebrew press grew and developed in Europe in the 19th and 
the beginning of the 20th century generally within a hostile and unstable milieu. In every country
where it appeared, it was a minority press subject- to a greater or lesser extent- to the 
benevolence of the “foreign” powers, in consonance with the legal situation of the local Jewish 
community. Even where their situation was relatively good, an independent Jewish newspaper 
was inevitably suspect in the eyes of the government; even the attitude of relatively liberal 
European countries concerning freedom of the press in general evolved very slowly in the course
of the 19th century.
Jewish newspapers suffered from self-censorship, imposed by Jewish communities anxious to 
preserve their culture and their physical safety, and external censorship imposed by the 
authorities, especially in the Russian and Austro-Hungarian Empires, where most of the Jewish 
population lived. Sometimes even an “economic” censorship was fatal to those small and poor 
publications. Some well known Jewish journalists were sometimes used as Censors by the 
Russian authorities in the framework of promoting Jewish Emancipation. Nevertheless, the 
Jewish and Hebrew newspapers found different ways to sidestep and bypass as much as possible 
legal and other impediments. The means they used were both stylistic and legalistic.  In the first 
group: writing “between the lines”, often in a satirical style; using Hebrew names for 
“problematic” locations; using biblical, religious and other common symbols and references to 
collective memory. For the Russian Jewish socialists, Hebrew and Aramaic languages were a 
good mean of secret conspiracy communication against political surveillance .The “legalistic” 
methods included “smuggling” journals from West to East, false addresses of publication, fake 
editors, frequent changes of the papers’ name etc. Journals intended for Jewish readers in Russia 
were published in other, more liberal, countries and mailed in sealed envelopes. A journal might 
be printed in one location and indicate another as its place of publication, edited in one city and 
printed in another, or relocated to a place where a more lenient censor had been appointed. 
World War I saw an escalation of restrictions on Jewish press. In Russia and Palestine, 
publication of Jewish journals was banned with one crudely censored exception. In Austria, 
general censorship and onerous per-edition fees were imposed. To overcome these strictures, 
publications switched titles back and forth. A paper closed by the authorities for a certain time 

6



might appear under a different name. If the importation of a journal to Russia was prohibited, the
publisher might change its name for a limited-run edition destined for that country only. 
This “underground” memory long influenced the conceptual and thematic evolution of the 
Jewish, Hebrew and Israeli Press (after a long period under Turkish rule and British Mandate). 

7



Id:  12311

Title:  Why Innis is Important for Islam History' A Case Study on the Ottoman Empire 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Hakan Yüksel 
Email: hyuksel (at) ankara.edu.tr 
Country: TR (Turkey) 
Affiliation: Ankara University, Faculty of Communication 

Abstract:  This paper will not be presented because the government of Turkey has violated 
academic freedom by imposing a ban on foreign travel for Turkish academics.

The study aims to display the relevance of Harold A. Innis for comprehending one of the most 
important empires of history and Islam, the Ottoman Empire. While modernization is a thorny 
issue for the Islamic World, the modernization process of the Ottoman Empire can be 
conceptualized alternatively with Innis’ concepts, opening new possibilities. Therefore, the 
study, focusing on the 18th century, claims that the Ottoman modernization bears the trademarks 
of Innis’ conception of time and space dialectic and emphasizes a time-biased monopoly of 
knowledge among Ottoman rulers in Istanbul that threatened the survival of the Empire.
Before the 18th century, Ottomans were thinking that traditional Islamic order was divine and 
change was degeneration. Though they had noticed the problems encountered with the 
development of the West, they searched solutions by fixing the traditional order. With the 
colossal defeat of 1699 against the Western Alliance, the idea of establishing a new order open to
the West emerged. Western knowledge and technology gained ground in the Empire in this 
century but reforms were hampered because of aggressive reaction of traditional forces. 
In this dialectic of time and space crystallized with the conflict between the traditional order and 
the advent of the West, knowledge and media are essential. Ottoman rulers were composed of 
three groups. Members of ilmiye in madrasas were concentrated on religious knowledge, 
generally ignoring modern knowledge. The text studied were centuries old. The privileged 
method for the transmission of knowledge was personal contact and memorization. Books were 
seen as a threat for the preservation of knowledge. Except some practical knowledge for the 
functioning of the Empire, members of seyfiye in military and member of kalemiye in 
bureaucracy were also learning a traditional knowledge whose root goes back to the first century 
of Islam. In their circle, writing was an artistic activity and books were art objects. 
In the time-biased monopoly among Ottoman rulers, production and diffusion of the knowledge 
were restricted. In this context, printing press was introduced in the Empire only when this 
monopoly was weakened with the spatial advent of the West. The founder and supporters of the 
first Ottoman printing house were important reformists and had access to the Western World and
knowledge. Thus, the printing press was associated with another social bias and new knowledge.
Given that the Ottoman Empire has 600 years of history and vast territories, to generalize the 
study results is difficult. Nevertheless focusing on Ottoman rulers of the 18th century in Istanbul 
is logical. As the beginning of the modernization, the 18th century is important for the time and 

8



space dialectic. Studying the 18th century would be illuminating for understanding reforms of 
subsequent centuries. Furthermore, Istanbul, as the ruling center, had contacts with all other 
regions, influencing them and getting influencing by them. On the other hand, though the 
monopoly of time is explored, investigation of space bias is considered beyond the scope of the 
study. 

9



Id:  12332

Title:  On the Prehistory of Framing Theory (1955-1973) 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: WANG YAN 
Email: talktowangyan (at) gmail.com 
Country: CN (China) 
Affiliation: Zhejiang University of Technology(ZJUT), National Chengchi University(NCCU) 

Abstract:  The Framing Theory constitutes a topic of active research with a relatively long-
standing effort, which looks back upon a 60-year history from 1955 when the eminent 
anthropologist, Bateson proposed, for the first time, the concept “FRAME” in his path-breaking 
study 'A Theory of Play and Fantasy' to 2015 when our study was still in its infancy.  However, 
the theory lacked an entry within the indexes of most textbooks till 1974 when Goffman’s work 
on “Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience” began to gain prominence 
as  a canonical book in relevant studies, which, from social science circles' vantage point of 
official history in the present, is the generally recognized launch pad for the Framing Theory.
To shed light through a theoretical avenue on the mysterious silence regarding Bateson who 
actually led the way in the development of the Framing Theory, this paper, drawing on both 
original document analysis and secondary data analysis. By charting its much-
awaited chronology, the paper identifies and labels the prehistory stage（1955-1973）of framing 
theory, with particularly close attention paid to the silence on “non-media effect framework”, 
“non-mass media framework” and“cultural framework”  behind the evolution of the Theory. The
landscape of the Framing Theory has seen a number of significant changes with regards to 
how ‘framing' is perceived by communication academics in 1955 and a narrowing-down process 
is said to exist where the definition moved away from the ‘broad' sense to the ‘narrow' sense 
since 1973. 
While Bateson’s work breaks new ground as his conception of ‘framework’, ‘meta-
communication’ and ‘relational communication’ represents a  pioneering attempt harnessing the 
literature pertaining to the Framing Theory, the silence on Bateson  can  be justified for several 
reasons. Such matters as his own interdisciplinary identity, lack of middle range theory 
contributions and spatiotemporal context of “effect is king” will profitably be taken on board by 
this paper. 
To provide new communication-related material on the Framing theory,  the paper believes the 
way forward might be the resort to constructivism approaches that underlie general human 
communication researches. In this vein, this paper, without losing track of the unresisted allure 
of real situations and local cultures to scholars, proposes the embedment of framework into 
culture and the substitution of three-dimensional research arena in place of the “media – 
audience” binary linear model.  At  the microscopic level, the paper looks at the issue in the light
of cultural norms and tries to be more  sensitive, attentive and responsive to the differences 
among jurisdictions within various spatiotemporal contexts.  At the mesoscopic level,the paper, 
using ‘field’ as the basic unit, proceeds to depict, exploit and analyze the changing landscape on 

10



the part of both distinct frames and silent frames within the same spatiotemporal context. At the 
microscopic level, this paper ventures across the border to avail itself of  the insights 
from neuroscience and media psychology domains in an effort to elucidate the  resonance and 
the follow-up diffusion between exterior framing and the cognitive patterns of human brains. 
Keywords: framing theory; framing effect; cultural framework 

11



Id:  12414

Title:  Voices of the Enemy. International Politics in Playboy Magazine in the Reagan Era 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Laura Saarenmaa 
Email: laura.saarenmaa (at) uta.fi 
Country: FI (Finland) 
Affiliation: University of Tampere, Finland 

Abstract:  With extensive focus on international affairs interviews, the volumes of Playboy 
Magazine make a remarkable archive of critical reviews and commentaries on U.S foreign 
politics throughout the Cold War decades. While the complex, contradictory and often 
progressive messages of Playboy’s sexual politics have been highlighted in number of books and
articles, Playboy’s critical coverage of international affairs during the Cold War era has perhaps 
not been fully recognized. This paper approaches Playboy magazine as one of the spaces of 
expanding the horizon of the American public on the global Cold War by discussing the 
interviews with international political figures and the issue of U.S. foreign politics published in 
the Playboy Interview format in the 1980s.
The impact of the Cold War in the American culture was enormous. Widespread fear of domestic
as well as foreign enemies stands as a key legacy of the era. Playboy Interview was one of the 
platforms that gave the feared enemies opportunities to explain their views for the American 
audience, and present overt critique towards the United States foreign policy. This characteristic 
situate Playboy Interview format as part of the liberal tradition of American news journalism, 
characterized by antiauthoritarian views, liberal stances and sympathies for Democratic Party 
representatives. (Cooks 1998, 110.) 
Playboy Magazine inevitably shared the premises of the liberal political press, but it also 
challenged the political establishment and their norms of decency. In the paper it is suggested 
that it was perhaps precisely this that made Playboy attempting forum for non-American 
interviewees representing the enemy in the US Cold War foreign political setting. Drawing on 
interviews with Fidel Castro, Gabriel Garcia Marquez, Daniel Ortega, Jose Napoleon Duarte, 
Yasser Arafat and Lech Walesa, it is suggested that giving an exclusive interview for a magazine
famous for nude girl centerfolds was perhaps used as a mean of ridiculing the American political 
and media elite. After all it is likely that giving an interview to a magazine with such a particular 
profile were done with some expectations. In earlier research, Playboy has been associated with 
the contradictory American modernism (Osgerby 2001; Miller 1984) and male rebellion against 
the nuclear family ideology (Pitzulo 2011; Ehrenreich 1984). The examples discussed in this 
paper complicate further role of Playboy Magazine as part of the American Cold War media 
culture.   

References

Cooks, Timothy (1998) Governing with the News: The news media ans a political institution. 

12



Chicago: University of Chicago Press.  
Ehrenreich, Barbara (1984) The Hearts of Men. American Dreams and the Flight from 
Commitment. New York: Anchor Press. 
Osgerby, Bill (2001) Playboys in Paradise. Masculinity, Youth and Leisure Style in Modern 
America. Oxford: Berg. 
Miller, Russell (1984) Bunny. The Real Story of Playboy. London: Michael Joseph. 
Pitzulo, Carrie (2011) Bachelors and Bunnies. The Sexual Politics of Playboy. Chicago. The 
University of Chicago Press. 

13



Id:  12442

Title:  Preserving the memory of media transformed into symbols: the cases of Madrid 
newspaper and Antena 3 Radio in contemporary Spain 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Carlos Barrera 
Email: cbarrera (at) unav.es 
Country: ES (Spain) 
Affiliation: University of Navarra (Pamplona, Spain) 

Name: Pilar Dobón-Roux 
Email: mdobon (at) alumni.unav.es 
Country: ES (Spain) 
Affiliation: University of Navarra (Pamplona, Spain) 

Abstract:  Print and broadcast media outlets closed in controversial circumstances can 
sometimes turn into symbols of past times due to their significance for the audience, the 
journalists who worked there, and more broadly for the public opinion of the time. In many of 
these cases, preserving their memory is often in charge of the main actors who played a role in 
the events that ended in their closure. 

In this paper we will analyze, compare and contrast two relevant cases: the daily newspaper 
Madrid, closed down in November 1971 by one of the last governments of General Franco, and 
the nationwide radio station Antena 3, which was sold to the main media group Prisa in 1992 and
finally closed two years later. The former occurred under a dictatorship while the latter took 
place in a democracy. Nevertheless, a number of similarities can be found, especially the 
silencing of two highly critical voices against the government of the time –dictatorial or 
democratic– as a final result.

During the last year of the newspaper’s life, with the intention to defend their professional 
interests and the newspaper’s independence, the journalists of Madrid had already founded a 
Society of Journalists imitating the successful example of Le Monde. Once Madrid was closed 
and some attempts to relaunch the newspaper failed, they organized different events to recall its 
memory and legacy to the newborn Spanish democracy. In the present day, with its headquarters 
in the very heart of the capital, the so-called “Daily Madrid Foundation” is a cultural meeting 
point for conferences, exhibitions, and journalism awards. It has been a way of keeping alive the 
spirit of Madrid.

In the other case, a group of former journalists and listeners of Antena 3, without reaching the 
same level of organization, started a number of initiatives to preserve the memory of the station 
that revolutionized the way of doing radio in Spain in the 1980s. In only ten years (1982-1992), 
it reached the top position in terms of audience, ousting the until-then invincible SER from 

14



leadership. Only one month later, in an operation with hidden political motivations, Prisa media 
company, owner of SER, bought Antena 3 which eventually would close in 1994. On January 
21, 2013, a Facebook page was created to gather videos, podcasts, pictures, press clippings and 
any kind of materials related to its history. More recently, on April 25, 2015, a radio station 
broadcasted a special six-hour program to remember Antena 3, with the participation of its most 
prominent journalists. 

Following this year’s conference theme, looking back is also a way of looking forward. The 
values behind Madrid and Antena 3 have become a reference point for the freedom of the press 
and the improvement of journalism. Along with nostalgia for the happy days of the past, even 
today, both media outlets represent democratic values and professional standards in journalism. 
Reconstructing and preserving these stories is still important for keeping their legacy alive. As 
objects of commemoration, they have even turned into myths for generations. 

15



Id:  12453

Title:  Managing News Media during the Spanish Transition: the role and the contribution of the 
editor-in-chief at 'El País, 'Avui' and 'Egin' 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: David Caminada 
Email: david.caminada (at) upf.edu 
Country: ES (Spain) 
Affiliation: Universitat Pompeu Fabra 

Name: Josep Maria Sanmartí 
Email: jsanmart (at) hum.uc3m.es 
Country: ES (Spain) 
Affiliation: Universidad Carlos III de Madrid 

Abstract:  The objective of the paper is to analyze the role and the contribution of relevant 
editors-in-chief during the Spanish Transition to democracy (1975-1982). The research is based 
on three new-born papers published after Franco’s death (the Spanish El País; the Catalan Avui 
and the Basque Egin) and three journalists that took on the role of editor-in-chief (Juan Luis 
Cebrián, Jordi Maluquer and Mariano Ferrer, respectively). Since they were in charge of pro-
democracy newspapers during troubling times, they played a role to be described by media and 
communication researchers.

On May 4th 1976, El País was published for the first time. It was a new-born paper, with no 
connection with Franco’s regime, neither as a victim of political reprisal nor as a collaborationist.
El País quickly became an influential paper with an editorial positioning focused on building and
strengthening democracy in Spain, throughout peace and order, following the example of other 
Western European countries. The goal brought the paper to fight against the last pro Franco’s 
strongholds. At this stage, it must be underlined the personality of the editor-in-chief Juan Luis 
Cebrián (Madrid, 1944), who had worked for francoist media companies but at the same time 
was well-connected with progressive and leftist groups.
 
On April 23rd 1976, Avui became the first newspaper written entirely in Catalan to be published 
after the Spanish Civil War. The promoters were cultural and social activists, such as Jordi 
Maluquer and others. The paper was born with great enthusiasm and optimism, although lacking 
a solid business structure, which would become, in time, in one of its biggest problems. At the 
beginning, Jordi Maluquer (Barcelona, 1935) was the president of the daily’s Board of Directors 
and Josep Faulí (1932-2006) was in charge of the newsroom. However, when Faulí resigned, 
Maluquer took on as editor-in-chief, leading Avui throughout major events of the political 
Transition.

On September 30th 1977, Egin was published in the Basque Country. The paper -defined itself 

16



as Basque nationalist and left oriented- was set up thanks to twenty shareholders and the 
contribution of a wide range of people. The Jesuit Mariano Ferrer (San Sebastian, 1939), who 
had come back from the US, took on the role of Egin’s editor-in-chief. On November 1977 he 
wrote an editorial opinion condemning the violence of ETA Basque separatist group. Few 
months later, in March 1978, he resigned. Since then, Egin has been accused of defending ETA’s
violence to fight for the independence of the Basque Country.

The research has a qualitative orientation and combines two different techniques. Firstly, in-
depth interviews with Cebrián, Maluquer and Ferrer, conducted during 2015 in Madrid, 
Barcelona and San Sebastian (Basque Country), and interviews with other contemporary 
journalists. Secondly, the data and information collected during the face-to-face interviews has 
been complemented with the content analysis of editorial articles that were written and published
when they were in charge of their newsrooms and, thus, positioning their papers regarding major 
events of the Spanish Transition. 

17



Id:  12531

Title:  Thinking Change and Communication: From Modernization to Mediation 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Sabina Mihelj 
Email: s.mihelj (at) lboro.ac.uk 
Country: GB (United Kingdom) 
Affiliation: Loughborough University 

Name: James Stanyer 
Email: J.Stanyer (at) lboro.ac.uk 
Country: GB (United Kingdom) 
Affiliation: Loughborough University 

Abstract:  Questions of change are of central importance to communication and media research, 
and over the course of decades, several different macro-concepts have been mobilized to make 
sense of the ways in which modern means of communication become involved in processes of 
transformation. It is rarely acknowledged, however, that such macro-concepts also bring with 
them particular implications for our perceptions of the past, present and future of mediated 
communication. This article examines the different paradigms of change that have dominated the
field of communication and media research from the 1950s onwards, starting with discussions 
about media, modernization and development in the early post-war decades, and ending with 
debates about mediatization and personalization in recent years. To this end, the article draws on 
a comprehensive analysis of articles published in four communication and media studies journals
chosen to broadly represent both the historical range and the theoretical and methodological 
variation in the field: Journal of Communication (1951-), International Communication Gazette 
(1955-), Media, Culture & Society (1979-) and Political Communication (1980-). After 
providing an overview of the changing paradigms of change and communication, the article 
reflects on what these patterns tell us about the history of the field, its shifting assumptions about
temporal change, and the implications these assumptions have for the ways we ‘remember’ past 
forms of communication, and for our projections of future developments. The article concludes 
with a reflection on the open questions and future directions of research on media and change. 

18



Id:  12656

Title:  Combatting "subversive activities'. Surveillance in the early 19th century and its memory 
in Germany 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Juergen Wilke 
Email: juergen.wilke (at) uni-mainz.de 
Country: DE (Germany) 
Affiliation: Institut für PublizistikJohannes Gutenberg Universität Mainz 

Abstract:  The proposed talk will refer in a twofold manner to the History Section’s call for 
papers:
1. It will be a contribution to the topic History of Surveillance
2. It includes additionally the overall topic Memory, Commemoration and Communication.
After the victory in the wars of liberation against the Napoleonic regime, there prospered in 
Germany expectations for more freedom in public life. Many looked ahead for an extension of 
the freedom of the press that had been suppressed before. This situation lead to events of public 
turmoil, which the governments disliked. After the assassination of a German writer and Russian 
diplomat in September 1819, the Austrian chancellor Metternich brought about an agreement 
with other German federal states to reestablish a strong system of censorship, the so called 
“Karlsbader Beschlüsse” (“Carlsbad rulings”). They encompassed a “Pressegesetz” (“Press 
Law”), a “Universitätsgesetz” (“University Law”) and a “Untersuchungsgesetz” (“Law of 
inquiry”). The first one reintroduced censorship for all publications under 320 pages. The second
decreed measures to surveil the universities. And the intention of the third was to to enable 
inquiries and persecutions of “subversive activities” in society. Although these laws were at first 
terminated to five years only, they were extended and obtained after all 1848.
For the purpose of the third law an investigative commission was established in Mainz yet in 
1819. Its assignment was to observe and collect information about the activities of public 
intellectuals, writers and journalists who were considered as opponents of the states’ politics. 
The “Zentraluntersuchungskommission” (“Central Investigative Commission”) had to organize 
this work and make reports. The main report was delivered in 1928 in five volumes. They 
included many accusations even against people who had been engaged in the Anti-Napoleonic 
front. Based on the law, the existence of this Commission could not be kept secret totally, but the
results of its work were of course not made publicly known.
Although this Commission was controversial and did not continue to work after 1928, the 
surveillance by the state authorities did not cease. After another political turbulence in Frankfurt 
in 1833 Metternich applied another office to observe continually activities endangering the 
“existence of the state” and to disrupt “public peace”. This judicial institution was called 
“Mainzer Informationsbureau” (“Mainz Information Bureau”). It used confidential people to 
travel around, to look and hear in order to get insight in what groups of intellectuals, writers, and 
journalists did, said and published. At the end 2140 names of suspected persons were listed, 
among them many famous figures in literature and journalism. The reports covered mainly the 

19



years 1840-1848. In contrast to its predecessor the Information Bureau’s investigations were kept
secret. So it operated undercover as an institution of surveillance in predemocratic times.
As mentioned, the talk will refer, too, to the overall topic of the IAMCR conference and describe
how the activities of these commissions were later be publicized and commemorated. The talk 
will be based on the existing literature and the reports of both institutions. 

20



Id:  12662

Title:  MEMORY, NOSTALGIA AND A 'CALL TO ARMS': REACTION TO THE 40th AND 
50th ANNIVERSARY COMMEMORATIONS OF UK RADIO STATIONS 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Richard Duncan Rudin 
Email: r.rudin (at) ljmu.ac.uk 
Country: GB (United Kingdom) 
Affiliation: Liverpool John Moores University 

Abstract:  This paper is based on a study of public reaction to on-air commemorations of the 
anniversaries of the start of radio stations located in the UK, or primarily targeting audiences in 
that country. Specifically, it will consider the responses to a short-term radio service from 
Liverpool in April 2014, that was licensed to commemorate the start of UK-targeted ‘pirate’ 
radio stations 50 years before, and programmes to mark the fortieth anniversaries of several of 
the UK’s first batch of Independent Local Radio (ILR) services. 
Previous studies have considered the particular appeal of certain eras and styles of music and 
their associated fashions and lifestyles, which are wistfully recalled and sometimes re-enacted by
adults in their later years (Grange, 2000). Zerubavel (1996) specifically mentions radio as a way 
of transferring and continuing memories. The complex interweaving of self and identity, 
communal and personal, has been explored by van Dijck (2007). Schrey (2014) argues that the 
media has a double function in memory and nostalgia which “often establish the precondition for
a nostalgic perspective on things past (and present).”
The paper will primarily use qualitative analysis, participant observation and interviews, to 
assess the impact of the memory of the radio stations triggered by the anniversary on-air 
programming. Social media, including Facebook, Twitter, and Discussion Forums will be 
included in the study, in order to establish how the form and content of the stations in their 
original or early phases were recalled; how listeners’ memories of the stations are linked to their 
own identity and perceptions of their past lives (especially in their youth or young adulthood), 
and how the content and form of today’s radio stations were unfavourably compared with those 
from the 1960s and ‘70s.   
The research for this paper indicates that such memories and perceptions go far beyond pure 
nostalgia and reveal a broader assessment of such notions of ‘freedom’, personal autonomy and 
opportunities, enjoyment of life and ‘excitement’, with today’s world in radio and in wider 
society perceived as more controlled, cynical and manipulative than 40 or 50 years ago. The 
paper will demonstrate that fondness for previous iterations of radio services and for long-
extinguished ‘pirate’ radio stations often inspire a robust contempt for present-day services and a
demand for a return to earlier styles and formats, demonstrating Keightley and Pickering’s 
(2012) concepts of the ‘mnemonic imagination’ which: “…may well move beyond compensation
for mourning over loss and instead represent a more active effort at reclaiming what seems lost.”
In so doing, the paper will demonstrate the peculiar combination of radio as a medium of 
personal intimacy, yet also evoking a consciously shared experience with other listeners, as well 

21



as with the broadcasters. In the latter case, the paper’s findings will support studies by Bardon, 
Josser and and Villesèche (2012) of nostalgia in an organisational context. 

22



Id:  12686

Title:  Struggles for Recognition and Continuing Injustices:  Memories of Colonialism in the 
Public Media in contemporary Germany 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Kaya Alice de Wolff 
Email: kaya.de-wolff (at) uni-tuebingen.de 
Country: DE (Germany) 
Affiliation: Institute for Media Studies, University of Tuebingen 

Abstract:  While Germany’s colonial past had been rather ignored after the end of the Second 
World War, the question of colonialism and its legacy has witnessed a growing concern over the 
past two decades. In particular, the German colonial war against the Herero and Nama (fought in 
former South-West-Africa from 1904 until 1908) that eventually led to genocidal action under 
the command of General Lothar von Trotha has caught broad media attention since the Herero 
lodged a case against the German government in 2001, claiming reparations. 

Against this background my paper will cover the ongoing struggles of representatives of the 
Herero in present-day Namibia for an official apology and reparations, focusing on the respective
media discourse in Germany. 

In the first part of this paper I will outline a framework to explore these power relations and 
struggles of post-colonial memories in the public media discourse, building on a theoretical 
perspective that combines approaches from media and communication studies, postcolonial 
studies and cultural memory studies. In the context of this current negotiation process, the public 
media have a crucial role in the selection/production processes of memories of the colonial past 
that inform present discourses. As scholars in media and memory studies have pointed out, mass 
media, especially news media, provide a public arena and they are active actors in the same 
struggles, perceived as “authoritative story tellers of the past” (Neiger et al. 2011: 7). In light of 
this dual role of journalism, I will argue that the present media discourse is determined by 
asymmetrical power relations that tend to reproduce injustices in the realm of post-colonial 
memory. 

The second part of my paper, in my empirical analysis, will present a qualitative discourse 
analysis based on a sample of articles published in major German newspapers between 2001 and 
2015 in order to explore the ways in which post-colonial memories related to the mass atrocities 
are being (re)produced and challenged in the contemporary public media discourse. 

A particular emphasis of my discussion in this work-in-progress will be on the following 
questions: 
• Which memories are being heard in the public arena and what knowledge about the 
colonial past is rather being selectively excluded? 

23



• How is the memory of the Herero and Nama communities as expressed by themselves 
being recognized in the public media discourse in Germany? 
• What are the discursive limitations of postcolonial memories in this genuine post-colonial
setting? 

Based on my first findings, in conclusion, I will point out how media and communication 
studies, memory studies and postcolonial studies might be mutually informative with regards to 
the critical study of such post-colonial struggles in the realm of mediated public memory. 

24



Id:  12737

Title:  Web-Based Commemoration and Memory Construction of the 7/7 London bombings 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Andrew Fox 
Email: a.fox (at) hud.ac.uk 
Country:  
Affiliation: University of Huddersfield 

Name: Bianca Mitu 
Email: bianca.mitu82 (at) gmail.com 
Country: GB (United Kingdom) 
Affiliation: University of Wolverhampton 

Abstract:  Memorializing practices that follow major tragic events usually provide 
transformational experience for the survivors, as well as for the society as a whole. In the wake 
of events such as the 7/7 London bombings when 52 people were killed and over 700 people 
were injured there has been a widespread grief not only for the deceased but also for a sense of 
national security and identity (Linenthal, 2001; Siegl & Foot, 2004). Since 2005 every year acts 
of public grief have provided opportunities to celebrate the lives of those who died, to mourn 
their passing, and though that inscribe memories of the deceased in the public consciousness 
(Foot & Warnick, 2006: 72). Ten years have passed since the 7/7 London bombings. It is perhaps
time to ask ourselves: has the media done enough to keep this alive in the public memory? How 
do young people remember the 7/7 London bombings?  and What is their understanding of what 
happened in London on July 7th, 2005? 
Based on Foot & Warnick’s (2006) analysis of web-based memorializing, this study aims to 
analyse emerging social practices mediated by computer through which spaces of 
commemoration of the 7/7 London terrorist attacks are produced. According to Gloviczki (2015),
in the process of memorialization the aspects that must be selected usually consist of three 
categories: form, content, and context, out of which the form of memorialization is perhaps the 
most important aspect because this determines the material of which the memorial will consist. 
The present study provides a comprehensive content analysis of three websites that 
commemorated the 7/7 London bombings in 2015 and 2016 (the BBC News website, The 
Guardian and The Daily Mail) juxtaposed with Twitter feeds and a questionnaire that aims to 
find out how young people (aged 18-21) remember the event. As memory is “a retroactive 
reconstruction of the past” (Kasabova, 2008: 332), we aim to find out how these websites 
contribute to the memory construction and preservation of social memory of young people and 
through what means.

References
Foot, K., Warnick, B. (2006). Web-Based Memorializing after September 11: Toward a 
Conceptual framework.  Journal of Computer-Mediated Communication.11, 72- 96. 

25



Gloviczki, P. J. (2015). Journalism and Memorialization in the Age of Social Media. New York: 
Palgrave. 
Kasabova, A. (2008). Memory, Memorials, and Commemoration. History and Theory. 47, 331-
350. 
Linenthal, E. T. (2001). The unfinished bombing: Oklahoma City in American memory. Oxford: 
Oxford University Press.
Siegl, E., Foot, K. A. (2004). Expression in the post–September 11th Web sphere. Electronic 
Journal of Communication, 14(1–2). 

26



Id:  12753

Title:  Impact of historical ruptures on the development of journalism as profession 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Epp Lauk 
Email: epp.lauk (at) gmail.com 
Country: FI (Finland) 
Affiliation: University of Jyvaskyla 

Abstract:  Wars, societal and economic crises, collapses and alternation of political regimes, all 
have significant impacts on the ‘life course’ of journalism cultures. More often than not they lead
to serious ruptures in the development of journalism cultures, the introduction of censorship, the 
destruction of traditions and professional experience, a reconsideration of basic values, a shift in 
genres and styles, and even a change of alphabet. For example, as a consequence of the failed 
Polish-Lithuanian uprising against the Russian Empire, the Russian authorities enforced the 
printing of the Lithuanian language in Cyrillic instead of the Latin script. This change of 
alphabet stopped the appearance of the Lithuanian language periodical press in Lithuania (Hoyer 
et al., 1993, p. 69). 
 During periods of political and societal turmoil, whole generations of journalists may be lost, 
resulting in generation gaps and de-professionalization. The development over a long period of 
time of a culture of journalism and journalistic discourse (continuity of ethical principles, quality
of professional education, existence of critical debate on journalism etc.) definitely affects the 
ways journalists interpret their roles and professional values.
Ruptures in journalism cultures are factors that can help us to understand the barriers to media 
independence and the occupational freedom of journalists. 
Specific elements of journalism cultures may develop continuously in one country yet be subject 
to severe disruption in another. The duration and extent of any consequent rupture varies, 
depending on the country. When countries are compared in this way, the importance of taking 
continuity into account in the context of seeking to understand different journalism cultures 
becomes apparent. 
Ruptures provide a perspective with which we can compare and explain the many differences in 
journalism cultures that affect journalistic occupational values.   
Thus, this paper focuses on the various ruptures in the evelopment of journalism cultures in 
selected European countries (Finland, Denmark, the Baltic countries, Central and East European 
countries) and argues that in countries where there has been a lengthy uninterrupted development
of the journalism culture, journalistic occupational values are more deeply rooted in professional 
ideology and everyday news reporting than in those countries where such development has been 
disrupted. Ruptures also affect education in journalism and communications, how the culture of 
journalism is influenced by academic media research and critique, and the general importance of 
journalism in society. 
The method of the paper is meta-analysis of published academic articles and reports, and 14 
country reports of the MEDIADEM project (Belgium, Bulgaria, Croatia, Denmark, Estonia, 

27



Finland, Germany, Greece, Italy, Romania, Slovakia, Spain, Turkey, and the UK. See 
http://www.mediadem.eliamep.gr/.) 

28



Id:  12862

Title:  Dover's Olimpicks and the creation of a modern public 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Mark Brewin 
Email: mark-brewin (at) utulsa.edu 
Country: US (United States) 
Affiliation: The University of Tulsa 

Abstract:  The paper uses an historical case study to examine how modern publics create their 
identities through both texts and public ceremonies.

I begin by setting up a theoretical conflict between two different ways of thinking about the 
construction of the modern public. Some social theorists have argued for the dominant role of the
text in constructing modern publics, particularly during the early modern age. Jürgen Habermas 
and Benedict Anderson are well-known proponents of this position.  In the study of media, this 
leads to a focus on printed texts, and later electronic texts, as the links that serve to unify 
populations over large geographical areas. A much different tradition looks to the way that 
members of publics perform a sense of the political world before each other, through ritual or 
ceremony. An example of this latter kind of argument would be John MacAloon’s work on 
Olympic ceremonies, Mona Ozouf on revolutionary celebrations, and Susan Davis on parades in 
nineteenth century Philadelphia. 

My paper tries to show that the origins of this debate begin very early in the modern era. In the 
seventeenth century, the political battles in England between Puritan reformers and their Royalist
opponents was in part an argument over what sorts of activities should be properly public. 
Puritans were antagonistic toward ceremony and public festivity, and promoted instead print-
centered sources of public expression, based around Biblical texts; monarchists wrote and spoke 
in favor of the celebrations and traditions of “Merry Old England.” An example of how this 
debate was carried out can be found in the printed and written discourse surrounding an early 
modern sporting celebration, the Cotswold Olimpicks, which were promoted by local lawyer 
Robert Dover. Starting off with secondary literature that puts the events in historical and political
context, I then move to primary texts , focusing on Thomas Elyot’s The Boke Named the 
Govenour, Philip Stubbes’s  The Anatomy of Abuses, and finally and most importantly a book of
poetry, Annalia Dubrensia, written specifically on the topic of Dover’s games. Defenders of 
Dover’s Olimpicks promoted a version of national identity tied to performance and festivity (and
also, importantly, the Crown); they framed their opponents as joyless hypocrites so tied to their 
Biblical verses that they would destroy the health of the people. In turn, radicals like Stubbes 
found in modern sports nothing but sinfulness and threats to true religion. Though investigating 
the rhetorical strategies of both sides in this debate, I argue, we see the beginning of an argument
about the nature of political identity that has carried over to the present day. 

29



Id:  13049

Title:  An Un-Reformable Press' Looking Back, Looking Forward 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: James Curran 
Email: j.curran (at) gold.ac.uk 
Country: GB (United Kingdom) 
Affiliation: Goldsmiths University of London 

Abstract:  This paper examines past attempts to reform the British press during the period 1945-
2016. It argues that different times have given rise to different approaches to reform, all of which
have failed. It attempts to explain why.
The 1940s, a time when the professions and the ideal of public service were held in high regard, 
generated a professionalising project to press reform. It was embodied in the proposal to set up 
the press equivalent of the British Medical Council. This led belatedly, in 1953, to the 
introduction of self-regulation in the press industry which successive enquiries found to be self-
serving and ineffectual.
The early 1960s was a time of Keynesian ascendancy. It gave rise to an economic analysis 
arguing that there is a built impetus towards concentration in the press industry. This resulted in 
the introduction of press anti-monopoly controls in 1965. Not one major newspaper merger or 
acquisition has been stopped as a result of this legislation.
The late 1970s was a time of industrial conflict. This gave rise to the proposed ‘solution’ of 
greater worker representation, advocated by the Bullock Commission. A variant of this approach 
– underpinning the autonomy of the editor – was advocated by the third Royal Commission on 
the Press (1979). This was attacked by proprietors and ignored by government.
2011 was the Milly Dowler moment of revulsion against phone hacking, and the illegal methods 
used in tabloid journalism. This led to the Leveson Inquiry whose recommendation for the 
external auditing of press self-regulation, with financial incentives and deterrents, was accepted 
by Parliament. At present, this ethically inspired approach seems to have been successfully 
blocked by a press boycott and ministerial inaction.
The cumulative reaction against austerity politics and increasing inequality, represented on the 
left by Corbyn, Podemos, Syriza, Sanders etc., facilitated by online communication, means that 
the current period could give rise to a new approach. Elements of this can be discerned.
Looking back, it is clear that all past approaches – the 1940s professionalising approach, the 
1960s Keynesian anti-monopoly approach, the 1970s institutional democracy approach, and the 
2010s Leveson approach – have failed. This is because the national press is dominant in Britain, 
giving rise to a large concentration of power in the hands of a few moguls. They have trumpeted 
the rhetoric of liberty to deter reform. And successive governments have been intimidated into 
accepting an unreformed press because the price of reform carries too high a political cost. 
The paper will conclude by looking forward. It will consider whether changed circumstances and
a new approach could lead to success where previous attempts have failed. 

30



Id:  13050

Title:  Historicizing environmental journalism: journey of a Bangladeshi newspaper from 
environmental reporting to advocacy campaign for rivers 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Ashfara Haque 
Email: ashfara2010 (at) gmail.com 
Country: BD (Bangladesh) 
Affiliation: Assistant professorDept. of Communication & media StudiesUniversity Of 
Development Alternative Dhaka, Bangladesh.AndPostgraduate Researcher School of 
Communication and ArtsEdith Cowan University Western Australia 

Name: S M Shameem Reza 
Email: reza.shameem2010 (at) gmail.com 
Country: BD (Bangladesh) 
Affiliation: Associate ProfessorDepartment of Mass Communication and JournalismUniversity 
of Dhaka 

Abstract:  In recent years, media coverage of environmental issues are receiving considerable 
attention in Bangladesh where traditionally the practice of environmental journalism were 
broadly related to natural disasters like flood and cyclonic storms and ecological issues of its 
river. The construction of the Farakka Barrage on the Ganges River in India in the 1960s that 
became operational in the early 1970s had a bearing on the reporting of river issues in 
Bangladesh newspapers, as distribution of water of the common rivers between India and 
Bangladesh became both an environmental and political issue. Thus, in the independent 
Bangladesh, environmental journalism began not only as a practice of reporting general 
environmental issue, but was also linked to political, economic and social aspects of the country. 
Today, newspaper reporting not only focuses on the inter-state matters of the Bangladesh rivers, 
impacts of climate change and degradation of the environment caused by human acts, but also 
the newspapers have made a difference by encouraging active participation of people and 
stakeholders in advocacy campaigns, such as the ones calling for saving rivers or protecting the 
world’s largest mangrove forest Sundarbans. 

Bavadam (2010, p. 5) states that environmental journalism now has to play a role which will 
contribute to change where there is no difference between “rights of humans and the rights of the
rest of the environment”. Bangladesh is known as a land of rivers, with more than 800 rivers 
crossing the country. It shares more than fifty rivers with the neighbouring countries of India and
Myanmar. The length of the total waterways of this country is 24,000 km (“River dredging”, 
2010). According to Neuzil (2008, p. 128), environmental reporting is a way of advocacy, 
because it raises awareness. The Daily Star, a leading English daily of the country started a 
media advocacy campaign to save Dhaka’s (capital of Bangladesh) major rivers in 2009.  

31



The study was conducted in the theoretical context of environmental communication. Varying 
nature of environmental issues has “invited interest in the field of environmental 
communication” (Cox, 2013, p. 1). And news coverage on “environmental problem, disasters, 
crises and politics” has become main focus areas of environmental communication related 
researches (Hansen & Cox, 2015, p. 6). A number of river related issues have become political 
and received public attention. Newspapers too picked up the issues and attempted to set them as 
public agenda. Applying archival and qualitative communication research methods, and putting 
the discussion in the historical context of environmental journalism, this study investigates the 
nature of the media coverage of environment vis-à-vis a Bangladeshi newspaper-led advocacy 
campaign for protecting rivers. It also attempts to historicize environmental journalism in 
Bangladesh and traces down the shift in the Bangladeshi newspapers’ focus from conventional 
environmental reporting to advocacy and campaigns. 

32



Id:  13064

Title:  How advertising for a beer helped change the course of South African history: Analysis of
Castle Lager commercials,1978-1994. 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Alexander Robert Holt 
Email: alexanderrholt (at) gmail.com 
Country: ZA (South Africa) 
Affiliation: Centre for Cultural and Media Studies (University of Natal, South Africa) 

Abstract:  Introduction of television in South Africa was delayed until 1976 because Afrikaner 
nationalist governments saw it as a threat to separate national development. Broadcasting policy 
was designed to segregate audiences on the basis of ethnic languages, and budgeting initially 
limited SABC-TV to one channel, TV1 for white audiences, with programming alternatively in 
English and Afrikaans. By 1983 the network was extended with TV2 and TV3 broadcasting in 
several black vernacular languages.  Commercials were first permitted in 1978.

South African Breweries did not challenge government policy until the mid-1980s when their 
commercials for Castle Lager became increasingly pro-active in the normalisation of integrated 
depictions in South African advertising.  Prior to inclusion of blacks, these commercials had 
established a mythology for this beer with cameos of its putative origins during early mining and 
industrialisation history of the Transvaal.  After political discourse of reform gathered pace, the 
campaigns re-interpreted earlier depictions and used allusion to commemorate key developments
in what became a process of regime change.

This research contributes to the field of cultural and media studies as few historically framed 
studies exist on South African advertising.  Many theoretically informed works are flawed due to
influence of subjective criteria in design and selection of research samples of advertisements.  
Also, some such works consider ideological content of advertising as a conspiratorial aspect 
while others see it as organic to process of selling goods or services.  The methodology 
underpinning this paper bridges these extremes and provides definitive conclusions about the 
social role of product advertising in the context under study. 

Thirty-six consecutive commercials of the Castle Lager history reel were catalogued with 
enumeration of shot sequences and documentation of frame and audio content.  This method of 
written account makes precise referencing possible and reveals cumulative communication of an 
ephemeral medium.  A further such analysis of the Rama margarine history reel is used to verify 
conclusions about timing of transition in racial depiction.   Secondary sources on South African 
advertising and economic history are augmented with original research of interviews with 
advertising and marketing personnel published in Financial Mail, Advertising Supplements, 
1975-1996, and personal interviews with SABC-TV advertising management.

33



The research also draws from critical works on advertising, particularly Raymond Williams, 
"Advertising the Magic System".  The idea of consumption as a means of hegemony is 
developed and applied to a South African context where 'consumer' market growth was impeded 
by various factors during the post World War II-Cold War period.  Findings from analysis of 
commercials component are thus reconciled with conceptualisation of a complexly divided state 
affected by separate and intertwining strands of political and economic causation and larger 
geopolitical forces. 

34



Id:  13072

Title:  Messages in an Edwardian fonds of postcards:  Narrative Possibilities 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Mary-Louise Craven 
Email: mlc (at) yorku.ca 
Country: CA (Canada) 
Affiliation: York University, Toronto, Ontario, Canada 

Abstract:  Normally, researchers intent on looking at postcards as  “historical records” base their
findings on a specific collection of postcards.  (A collection being “archival documents that have 
been artificially accumulated through conscious collection practices”).  See, for example, Schor’s
(1994) analysis of early twentieth-century topographical postcards of Paris.  

But when a researcher has a rare opportunity to study an extant fonds of postcards from the 
Edwardian period—in my case the Auckland family— she has the potential to connect the 
messages to construct narratives which wouldn’t be possible in a collection.  (A fonds is a set of 
“archival documents that have been naturally accumulated…by an individual, [family], 
company, institution, etc. as a byproduct of business or day-to-day activities.”)
 
Most of the postcards in the Auckland Family Postcard Fonds were sent to, or sent by the 
Auckland girls, Nellie, Alice and Flossie, from 1905-1915 who lived at the family farm in a 
small town in Ontario.   Cards were also exchanged with cousins in Ontario and Michigan.  As 
well, since all three of the sisters became teachers, and taught at schools close to their home, and 
in the summers attended teaching courses at universities in Ontario, the fonds also contains 
postcards from their peers and their students. Thus, this fonds of 1159 postcards provides a 
window into social relations in a reasonably prosperous farming family in the first years of the 
twentieth century

Unlike a collection, one layer of meaning that analyzing a fonds of postcards makes possible is 
the underlying structure of the social/communication network.  I have digitized the fronts and 
backs of all the cards, set up a database (in FilemakerPro), which allowed me to use graphing 
software (Gephi) to establish a picture of the social networks between and among the family 
members, their friends and students.  In earlier presentations I analysed these social 
relationships; now, I am ready to study the messages. 

Rohan (2005) voices a widespread contention that postcard messages are “automatic and 
ritualistic…these inscriptions are almost void of information but they are still messages with a 
strong expressive value.”   The first part of Rogan’s claim is an over-generalization:  my research
shows that the message varies depending on: what kind of postcard is sent (i.e., topographical 
card, “greeting” card, holiday card), the nature of the relationship of sender to receiver (as 
family, friend, student/teacher), and the gender of sender and receiver.  

35



Using Excel, I have undertaken a content analysis of the postcard messages sent in each of the 
three social network groups using simple categories of “salutation/epistolary text,” “phatic / 
generic communication,” and “news”/rich information.  Contrary to Rohan’s assertion, my 
research shows, depending on the variables listed above, that more than half of the texts contain 
rich information which can be construed as narrative if I adopt the “small stories” theoretical 
approach (see Georgakopoulou, 2008).   Ultimately, this research shows another way to 
commemorate the lives of early twentieth century Canadian women. 

36



Id:  13091

Title:  India and the BBC: Empire, Media and Propaganda, 1930s-40s 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Chandrika Kaul 
Email: ck24 (at) st-andrews.ac.uk 
Country: GB (United Kingdom) 
Affiliation: University of St Andrews, Scotland, UK 

Abstract:  The BBC and the British Raj: Empire, Media and Propaganda, 1930s-40s

Dr Chandrika Kaul
University of St Andrews

The First World War saw the birth of official propaganda in Britain and within her Indian 
empire. However, it was the critical inter-war years and the Second World War that firmly 
established it as a weapon of modern conflict across continental Europe and in Britain’s imperial 
world. What made these years especially significant was the development of a powerful 
electronic media and the growth of transnational news and communication networks. Nowhere 
was this better illustrated than in the sphere of wireless and epitomised by the growth of the 
BBC.

It is generally acknowledged that the Second World War propelled the BBC into an unparalleled 
sphere of prestige and influence within Britain as well as globally. It is also widely accepted that 
the BBC had a seminal imperial agenda. The inter-war years also witnessed dramatic shifts in the
relationship between Britain and her Indian empire which presaged her eventual Independence. 
In this context, what was the role of radio under the Raj? How did the BBC seek to articulate and
shape representations of India during these decades? And how did the BBC perceive the realities 
of post-colonial India during 1947-48?

Overall, this paper forms part of a wider project that aims to understand both centripetal and 
centrifugal impacts of mediated representation in the imperial context during the twentieth 
century. The research is multi-disciplinary and based on a range of primary sources. It draws 
upon historiographical traditions that encompass imperial history and culture, media history 
especially history of radio and the BBC, media technology, and propaganda studies. 

37



Id:  13111

Title:  The Presidential Visit as a Public Diplomacy Strategy. The impact of Kennedy's Visit on 
Mexico's public opinion in 1962 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Jose A Brambila 
Email: mejabr (at) leeds.ac.uk 
Country: MX (Mexico) 
Affiliation: University of Leeds 

Name: Jose Luis Ortiz 
Email: jlortizg (at) up.edu.mx 
Country: MX (Mexico) 
Affiliation: Universidad Panamericana 

Abstract:  Public Diplomacy (PD) has been an essential element of American foreign policy for 
decades. Among PD resources, this articles looks at the effects of US high-level visits on public 
opinion in foreign countries. In this paper, we attempt to gauge the effects of a specific U.S. 
public diplomacy tool — President John F. Kennedy visit to Mexico in 1962 — on Mexico 
public opinion.  

Drawing upon a set of unpublished records and documents from American archives 
(including National Archives and John F. Kennedy Presidential Library), this paper argues that 
Kennedy visit to Mexico was a successful event, as well as a very effective and powerful tool not
only to supported his administration and the “Alliance for Progress” among Mexicans, but also 
to nurtured a bandwagon effect against revolutionary Cuba 

As several documents prove, including a set of pre-visit and post-visit polls carried out by 
USIAS's international opinion public , the Presidential Visit was frame by the Kennedy 
administration as a symbolic-bridge between US and Mexican revolutionary origins, where 
Mexico was portrayed as a model for progress and development instead of the communist Cuban
alternative. Even more, by using not only Mexican revolutionary origins but also a set of national
symbols — such as the ancient Mexican roots, Independence heroes, and the popular devotion to
Our Lady of Guadalupe — the US government also increased Kennedy´s approval ratings among
Mexicans. 

Beyond the extreme higher awareness of the visit among Mexicans (around 93 per cent in 
Mexico City and 84 per cent in Guadalajara), the reports showed that 87 per cent of people in 
Mexico City responded favorable when asked to give impressions of the President and to the US 
government. The awareness of the “Alliance for the Progress” also increased after Kennedy visit,
the reports stated. 

38



At the end the paper concludes that US high-level visits were (and still are) an important PD tool 
to shape foreign public opinion and frame international political agenda. 

39



Id:  13128

Title:  Always remember to forget ' Negative History and the role of commemoration and 
forgetting for future research on the history of the field 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Christian Schwarzenegger 
Email: christian.schwarzenegger (at) phil.uni-augsburg.de 
Country: DE (Germany) 
Affiliation: Augsburg University 

Name: Thomas Birkner 
Email: thomas.birkner (at) uni-muenster.de 
Country: DE (Germany) 
Affiliation: University of Münster 

Abstract:  In this contribution we combine sociology-of-knowledge-factors and memory studies 
arguments to evaluate existing approaches to the history of the field. We argue that in order to 
understand the history of communication studies we cannot focus solely on how the discipline is 
actively remembered but also have to acknowledge what is purposely forgotten, side-lined or 
silenced.

We follow Ludwik Fleck’s idea of scientific disciplines as “thought collectives” (1981). In this 
sense they are also memory collectives as they have common foundations and a shared reservoir 
of memories that helps to develop consolidated criteria of relevance, understandings of problems 
and ideas of how to resolve them. The field’s memory of itself is highly functional to provide a 
shared identity for the immensely fragmented and balkanized” (Pooley & Park, 2013) 
communication studies. Recounting the history of the field builds on previous versions, thus the 
narration becomes collective memory and part of education and hence socialisation and 
enculturation of new academics into the thought collective. Histories of scientific disciplines 
however bear tendencies of simplification and mystification (Brosius & Esser 1998) and they 
also transform nonlinear developments into a coherent narrative order. 

In recent years significant work has been done on the history of the field. In this expanding body 
of research we identify three main strands of engagement: 
First, research into the intellectual heritage and formative traditions of thought and how a variety 
of different perspectives merged into the would-be discipline of communication. A second way 
of approaching the past relies on biographical research and narrating history according to key 
players, boosters and founding figures – fathers (Schramm 1963), mothers (Simonsen 2014) – 
and how their efforts influenced the discipline in its making. A third line of research deals with 
the roles of national and international associations, organizations and institutions in terms of 
shaping and institutionalizing the field’s identity (Meyen & Wiedemann 2016).

40



What these strands have in common is their focus on “positive history”. Positive emphasize that 
it is typical to narrate the history of victors, successful schools of thought and prosperous 
methodologies, not so much “negative” histories of failures, dead end initiatives, marginalized 
questions and minority positions within the field. Future research also has to account for what 
was forgotten in the field: In memory studies the role of forgetting has been highlighted in recent
years (Esposito 2012, Rüsen 2005). Forgetting is then seen as a deliberate process and hence 
forgotten is not the same as simply unrecalled. In this perspective it becomes important to 
deconstruct logics according to which certain mythologies and linear narrations of history are 
established and to concurrently reconstruct the uses cultivating certain myths and memoires 
while expelling others provide for the field’s self-awareness. In the presentation we outline how 
to integrate active forgetting to complement memories and we demonstrate potential sources and 
methodological approaches to forgetting in writing the history of communication as an academic 
endeavour. 

41



Id:  13200

Title:  Memory Construction through the Media: How Salazar used Newspapers and Radio to 
(Re)Create Collective Memories 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Nelson Costa Ribeiro 
Email: nelson.ribeiro (at) ucp.pt 
Country: PT (Portugal) 
Affiliation: Catholic University of Portugal 

Abstract:  The dictatorship that ruled in Portugal for 1933 to 1976 was founded on an ideology 
with close ties to fascism that had nationalism as one of its core values. Salazar, who became 
Head of Government in 1933, was said to be accomplishing the mission of taking the country 
back to the greatness it had had in the past. In order to ensure that this message would be spread 
across the country and understood by the populace, the regime promoted the reconstruction of 
monuments that served as symbols of Portugal’s glorious history and organized parades, 
exhibitions and all sorts of events intended to remember and praise dates in history in which the 
Portuguese had conquered overseas territories or had expelled the enemies from its own grounds.
The aim was clear: if the regime was to take the country back to its old glory then the past had to 
be presented as something worth looking to with pride. 
Departing from this context, the proposed paper aims to demonstrate how Salazar’s regime used 
both the press and radio broadcasters in order to present an idealist vision of Portuguese history 
during the 1930s and 1940s, which were the foundational years of the dictatorship. This period is
particularly important to analyze from this perspective as from 1933 to the end of World War II 
Salazar systematically took measures in order to ensure that the media would portray his policies
as a return to the country’s glorious path. Furthermore, in 1940 the regime celebrated the 800 
hundred years of the foundation of Portugal and the 300 hundred years of its regained 
independence from Spain. Throughout the country innumerous events took place in what is 
considered the largest propaganda operation set up in Portugal during the entire dictatorship 
years. As the paper will demonstrate, the centennial celebrations, as they were named, were 
based on the reconstruction of Portuguese history in which the media had a central role. 
Moreover, evidence will be also provided on how Salazar ensured that his propaganda features 
would deserve extensive coverage on newspapers and on the radio even if that would mean 
relegating crucial war developments to interior pages or to the end of the newscasts. 
The paper is grounded on archival research conducted at the Oliveira Salazar archive and the 
Portuguese State broadcaster archive in Lisbon. The two main newspapers published in the 
country during the 1930s and 1940s, Diário de Notícias and O Século, were also analyzed. 

42



Id:  13202

Title:  The geography of overseas news in the Australian press, 1905-1950 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Peter Putnis 
Email: Peter.Putnis (at) canberra.edu.au 
Country: AU (Australia) 
Affiliation: University of Canberra 

Name: Jee Lee 
Email: Jee.Lee (at) canberra.edu.au 
Country: AU (Australia) 
Affiliation: University of Canberra 

Abstract:  This paper reports on research into the changing pattern of overseas news coverage in
the Australian press in the first half of the twentieth century. Specifically, it presents maps of the 
‘news geography’ – the extent to which overseas countries and regions of the world are 
represented in the news - of the Sydney Morning Herald (SMH) and the Age (Melbourne) for the
years 1905, 1920, 1935 and 1950 and compares them with a view to discerning historical trends 
in the ‘view of the world’ presented by these newspapers. The maps were derived from the 
results of sample-based content analyses of each newspaper for each of these years. 
The vast literature on international news flow acts as a back-drop to this study.  The formulations
of Galtung and Ruge (1965) about determinants of newsworthiness  -  reference to elite nations, 
reference to elite people, reference to something negative, amongst others – still loom large in 
most thinking about the flow of news. The idea of ‘cultural proximity’ also looms large. Nor is it 
possible in any new study to ignore the critical tradition of research which, since the 1950s, has 
been taking Western media to task for providing the public with an incomplete and inadequate 
picture of international affairs. This reached its zenith in the 1970s and 1980s in calls, through 
UNESCO, for a New World Information and Communication Order (NWICO) which would 
address the ‘structural imperialism’ of the prevailing information order which was characterised 
by an imbalanced pattern of global news flow dominated by Western interests (Thussu, 2000, 43-
49). 
However, the purposes of this study are different to those of most international news flow 
research. It is not our purpose to test the applicability of the various determinants of international
news flow, which have been identified in the international literature, in an Australian media 
context, though reference to these factors can usefully inform our discussion.  Nor is it intended 
to evaluate Australian press coverage in relation to general criteria such as ‘completeness’, 
‘diversity’ or ‘global balance’.  Rather, our purpose is historical. The initial task is to map the 
news geography of the Australian press for our chosen years as accurately as possible given the 
sampling methodology utilised. Subsequent discussion of these maps will focus on the particular 
historical circumstances, both in relation to Australia’s position in the world and the state of its 
international press communications, which these maps reflect. Taken together, the maps show 

43



the evolution of Australia’s engagement with the rest of the world in the first half of the 20th 
century. 

44



Id:  13274

Title:  Three British Press Ombudsmen: Three Untold Stories 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: SANTOSH KUMAR TEWARI 
Email: santosh.tewari (at) yahoo.co.in 
Country: IN (India) 
Affiliation: Central University of Jharkahnad, India 

Abstract:  Three British Press Ombudsmen: Three Untold Stories
By 
Prof. (Dr.) Santosh Kumar Tewari
Centre for Mass Communication
Central University of Jharkhand
Ranchi 835205 (India)
santosh.tewari (at) yahoo.co.in
+91-9415948382; +91-8294921252
Abstract:
This paper presents three untold stories of three British press ombudsmen. In Britain Robert 
Maxwell, proprietor of the Daily Mirror, was the man who introduced the institution of press 
ombudsman for the first time in national newspapers in 1985. 
In the British regional press, the ombudsman’s practices were first introduced by The Star, 
Sheffield in 1983. However, a formal announcement was made on 05 March 1992.
This paper explains why the institution of press ombudsman was introduced in the two papers 
and the duties of these ombudsmen.
This research paper is seminal one in the field of press ombudsmen in Britain. The paper is based
on the face to face interviews of this researcher with Sir William Wood and Peter Archer QC, 
ombudsmen of the Daily Mirror. The researcher also interviewed Peter Goodman, who was 
writing ombudsman column for the Sheffield Star during the 1980s. The interviews were 
conducted during his doctoral research in Britain.
Maxwell purchased the Mirror in 1984.  On 26 March 1985, he announced the appointment of 
Sir William Wood as its editorial ombudsman. Sir William left that position in 1989.
In January 1990, Maxwell appointed Peter Archer, for his London based papers. Peter Archer 
was a member of House of Commons. He worked in the paper from January 1990 to March 
1991, when his appointment was prematurely terminated by Maxwell.

Robert Maxwell, who came to Britain as a 17-year old Czech refugee, was a story of rags to 
riches In November 1991 Maxwell was reported missing from his luxury yacht off Spain coast. 
After a few hours his body was found in the Atlantic sea. The mystery behind Maxwell’s death is
yet to be resolved. Though he was a private British citizen, he was given a state funeral in 
Jerusalem and the entire Israeli cabinet was present there.

45



Like Maxwell’s death, the appointment of Sir William as Daily Mirror ombudsman was also a 
mystery. Maxwell never asked Sir William to handle even one single complaint against the paper
during his five-year tenure, though he asked him to make some visits to USA.

This paper explains the mystery behind Sir William Wood’s appointment, premature termination
of Peter Archer’s services, and how the institution of press ombudsman developed in the 
Sheffield Star. 

46



Id:  13306

Title:  Trauma, Memory and Media Discipline: Local Media Construction of "Shanghai Open as 
Treaty Port' 1949-2013 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Meihui Li 
Email: limeihui16 (at) 163.com 
Country: CN (China) 
Affiliation: Fudan University, Shanghai, China 

Abstract:  The opening of Shanghai as a treaty port in 1843 was a traumatic historical 
experience. It was an indispensable part of both the building of Chinese national identity post-
1949 and the rebuilding of Shanghai local identity after the 1990s (Sunwei, 2013). For China, the
“treaty port trauma” was an unfortunate consequence of colonial wars. For Shanghai, the 
subsequent influx of western immigrants, modern commerce, trade activities, and cultures 
brought tremendous dislocation to traditional agricultural society. 

The focuses of Cultural Trauma theories are issues such as how Social Traumas, for example, 
social dislocations and catastrophes (Alexander, 2004), are transformed into cultural traumas 
within the community and give the community its existential significance through social 
representation and construction mechanisms (Alexander, 2003). 

This study focuses on the construction of Shanghai’s treaty port trauma in local media between 
1949 and 2013. Descriptions of Shanghai’s port opening and its trauma are constantly changing 
with the development of social politics, economy and culture, and the changes of political 
ideology. The author believes these criticisms brought a new trauma to Shanghai. During this 
period, the Shanghainese cultural identity was basically disappeared from official discourse, 
subsumed by powerful political ideology at the national level (Sun, 2013), resulting in the long-
term oppression of the city’s individuality. Beginning in the reform era of the 1980s and 1990s, 
the transformation of Shanghai (Sun, 2013) led into the reshaping of images of “port opening,” 
traumatic “concession” and “oriental Paris” (Xiong 2006). 

Methodology 
This study takes the traumatic construction of “Shanghai open as treaty port” from 1949 to 2013 
on local newspapers and magazines as the main empirical materials, the tests interpretation as the
major method, supplements with some other scattered texts and interviews with four significant 
editors and scholars who have directly took part in the media commemoration on the 160th 
anniversary of “ port opening ” in 2003. 

Research Questions 
1. How did Shanghai’s local newspapers construct the Shanghai community in different 
historical periods after 1949?

47



2.How was trauma—the main discourse conflict—presented in the construction of the 
community and what significance has been given to it? 

Theoretical and Practical Significance 
1. The urbanization process has mainly brought about three challenges to China in the past 
decades:
First, the issue of the relations between migrants and local communities; Second, the issue of the 
relations between the collective consciousness of city community and the nation;Third, the issue 
of the relations between city history and the construction of modern city spirit.The questions 
raised in this research have very immediate practical significance for China’s modern 
urbanization development. In the face of booming China urban studies, this research has research
values irreplaceable by research of any other subjects. 
2. This study of Shanghai has great potential to contribute to the development of Cultural 
Trauma theory. 

48



Id:  13353

Title:  When the Past is Not Passed:  Representation and Reception of Ulucanlar Prison Museum

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Mine Gencel Bek 
Email: minegencelbek (at) gmail.com 
Country: TR (Turkey) 
Affiliation: Prof. 

Abstract:  This paper will not be presented because the government of Turkey has violated 
academic freedom by imposing a ban on foreign travel for Turkish academics.

My paper is related to this year’s conference theme which seeks to explore the relationship 
between memory and communication. It is about the media representation and reception of the 
Ulucanlar Prison Museum (a museum created from a former prison). In the paper, I will first 
analyse the creation of the museum from Ulucanlar Prison where many people had experienced 
human rights violations in the past. In their current research on Ulucanlar Prison Museum, 
Kelekçi and Akbaş (2015) critically analyses how the past is constructed in the museum and 
argue that the museum left the past in the dark. Although the current proposal depends on the 
findings of their research, it goes beyond understanding the museum’s relation to the past. It will 
analyse both the media representation of the opening of the museum and the audience reception 
of these news stories using the literature on journalism studies, memory studies and museum 
studies. It will be examined how newspapers with different editorial lines construct the opening 
of the museum. People who were in the museum as prisoners and visitors will be interviewed to 
see how they read/interpret the news stories as well as how they understand the museum and 
what kind of inferences they make about the current violations. Is the past over? Or, is it alive? 
What is the meaning of this museum? Does it remind us the human rights violations in the past 
while we are experiencing the similar ones in the present? In other words, following Zelizer’s 
(2008) comparison of journalism and memory studies, how can we think about here-and-now as 
well as there-and-then? How can we remember, forget or forgive? What is the role of the media 
in general -and newspapers in particular -in collective memory? What are the ways of 
reconciliation, peace and justice? The paper aims to answer these questions by analysing of the 
case of Ulucanlar Prison Museum.

References

Kelekçi, Özge, Meral Akbaş (2015).’Cezaevinden Müzeye: Geçmişi Karanlıkta Bırakmak’. 
Türkiye’nin İnsan Hakları Gündemi Konferansı III. 2014-2015. Ankara. unpublished conference 
presentation.

Zelizer, Barbie (2008). ‘Why Memory’s Work On Journalism Does Not Reflect Journalism’s 

49



Work On Memory?’. Memory Studies. 1 (1): 79-87. 

50



Id:  13437

Title:  Journalists and democratization: comparing anti-regime protests in China and 
Czechoslovakia in 1989 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Jan Miessler 
Email: jan.miessler (at) gmail.com 
Country: CZ (Czech Republic) 
Affiliation: Hong Kong Baptist University 

Abstract:  The role of journalists during anti-regime protests in non-democratic countries can 
range from defenders of status quo to agents of regime change. What kind of role they would 
play seems to depend on their proximity to the regime’s center of power, type of their media 
organization, functioning of regime’s control mechanisms over the media, dynamics of the 
protests, journalists’ individual experiences as well as political, social, cultural and technological
context in the country where the protests take place. The paper compares the role of Chinese 
journalists during 1989 Beijing Spring terminated by Tiananmen Square crackdown on June 4th 
with Czechoslovakia’s journalists’ role during successful Velvet Revolution in November of the 
same year, and shows that journalists can indeed play a key, although probably not decisive role 
regarding the success or failure of anti-regime protests aiming at a regime change. The 
comparison suggests that although prospects for democratization and conditions for exercising 
Western-inspired journalistic professionalism seemed to be much more favorable in Deng 
Xiaoping’s reformist China than in Czechoslovakia with its hard-line leadership, the protestors in
Prague were able to use official media to quickly mobilize the “whole nation” against the regime 
and the regime’s control mechanisms were never activated – unlike in Beijing where the 
regime’s control over its media outlets had been reasserted before the final crackdown. The 
comparison also shows that journalistic professionalism which emphasizes impartiality can 
actually limit the impact of the pro-democratic protests compared with direct call to action which
would mobilize support for the protests. Chinese journalists’ reluctance to translate their support 
for political change into explicitly abandoning the regime has been in line with the general 
reluctance of reformist intellectuals to involve the masses in the protests as they saw themselves 
as part of the elites rather than the people; on the other hand, Czech journalists generally saw 
themselves not as part of the regime elites, but as part of “the people” who were ready to 
abandon the discredited regime and join the economically prosperous and politically democratic 
West. 

51



Id:  13438

Title:  Writing a history of a public sphere: Key issues 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Jostein Gripsrud 
Email: jostein.gripsrud (at) uib.no 
Country: NO (Norway) 
Affiliation: University of Bergen, Norway 

Abstract:  Theories of the public sphere(s) have influenced international media and 
communication studies especially since the 1989 publication of Jürgen Habermas’ The Structural
Transformation of the Public Sphere. While the public sphere from the 18th century on has been 
closely tied to the developments of media and media technologies, public sphere theory also 
emphasises the importance of the broader economic, socio-cultural and political contexts of 
media communications.  Writing a history of the public sphere(s) of a particular country thus 
raises a number of fundamental questions concerning the role of media in the broader emergence
and developments of liberal democracies.  A group of media scholars have taken on the task of 
writing the history of  the Norwegian public sphere from 1660 to 2015 and this paper discusses 
five of the key issues that the group has had to handle: (1) Is it at all scholarly legitimate to write 
a history of  a national public sphere, given the international character of  developments? (2) 
What were the roles of print media in the early developments of a democratic public sphere 
consisting of a multitude of local, class-related and otherwise differentiated public spheres 
alongside the national, overarching one, all so dependent on public meetings and other forms of 
face-to-face communication? (3) What roles did the media, then including film and broadcasting,
play in the structural transformation of the public sphere that took place as universal suffrage 
was introduced? (4) What are the main ways in which online media have altered the structures 
and processes of the public sphere? (5) Throughout the whole history of the Norwegian public 
sphere, what has been the role(s) of the cultural public sphere in relation to the political? All of 
these questions will be discussed with a view to the distinction between the nationally specific 
and the internationally general.  The paper concludes with a critical assessment of the validity of 
Habermas’ classic account of public sphere history in Western Europe. 

52



Id:  13491

Title:  The Meaning of the Past in Turkey: Dersim 38 (Massacre) Tertelesi and Media 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Bedriye Poyraz 
Email: poyraz (at) media.ankara.edu.tr 
Country: TR (Turkey) 
Affiliation: Ankara University Communication Faculty 

Abstract:  The attitude of forbidding accurate historical remembrance became state policy in 
Turkey. In this context, the past has been forgotten and past tragedies suppressed. The Dersim 38
Tertele is the biggest and dirtiest page of the Turkish Republic has been suppressed till 
recently.  . According to official records, 14,000 people were killed and 12,000 people were 
forcibly evacuated out of the region. Although there is a determined state policy to ignore the 
Dersim 38, after 73 years it would became possible to sea in the media coverage. 
I will first present the theoretical framework developed based on memory studies (Halbwachs, 
1992; Connerton, 1999; Assmann, 2001; Bergson, 2007); Traverso, 2009; Ricoeur, 2012). Then I
will try to discuss and problematize whether Turkish society has really come to terms with 
Dersim 38 Massacre. This discussion will draw upon examples from media representations of the
Massacre which was brought to public agenda by two MPs, Onur Oymen and Hüseyin Aygün, 
from different political position.  For this analysis I will use the discourse and content analysis 
methodologies. 

53



Id:  13515

Title:  The Ministry of Information in the Regions, 1939-1946 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Marc Patrick Wiggam 
Email: marcpatrick.wiggam (at) sas.ac.uk 
Country: GB (United Kingdom) 
Affiliation: School of Advanced Study, University of London 

Abstract:  During the Second World War the British government collected and analysed an 
unprecedented amount of information about its subjects. On the pretext of understanding the 
mood of the people so as to help win the war, from its base at Senate House in London the 
Ministry of Information developed a network of regional offices from which it monitored 
opinion and developed and adapted content for local populations. These networks stretched from 
urban centres to distant villages, with travelling exhibitions and film vans delivering ministry 
propaganda across the country. These were supplemented by a continuing programme of talks 
aimed at giving a human face to the ministry’s propaganda work, and a system of opinion 
monitoring that, at its most efficient, enabled the ministry to quickly pick up and respond to local
rumours and ill-feeling. 

Despite this activity, and whilst a popular memory of the ministry’s national campaigns survives,
the ministry’s local work is far less appreciated. This paper will address this discrepancy, 
showing how the regional organisation of the ministry developed over the course of the war, how
it organised and used its capacity to monitor local opinion, and address the ephemeral character 
of the ministry’s local work in delivering exhibitions and talks, which despite their number and 
popularity are scarcely recorded. It will show that the regional work of the ministry was a key 
element in its success, and deserves greater consideration in the history of political 
communication in Britain. 

54



Id:  13562

Title:  Sites of Memory -  Remembrance and Commemoration on the Web 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Christian Oggolder 
Email: christian.oggolder (at) oeaw.ac.at 
Country: AT (Austria) 
Affiliation: Alpen-Adria-University Klagenfurt 

Abstract:  At the end of the last century Eric Hobsbawm claimed that most of the young “grow 
up in a sort of permanent present lacking any organic relation to the public past of the times they 
live in” (Hobsbawm 1995: 3). Although the (cultural) scientific examination of memory, 
remembrance, and commemoration has developed during the last decade and ongoing debates in 
the field of “memory studies” are “often intersecting and sometimes redundant” (Nikulin 2015: 
3), Hobsbawm’s argument still seems to have some relevance.

Sites of memory – lieux de mémoire (Pierre Nora 1989; 1996-1998) – are places where the 
cultural memory is stored and saved for the future. These sites of memory which mostly are in 
remembrance of World War I and II, Nazism, and fascism are realised as monuments and 
memorials and even today they are still treated mainly from a narrow national historical 
perspective.  

Following Maurice Halbwachs' theory that there is no memory which was not socially 
constructed (Halbwachs 1980), social components inhere in memory and remembering. What we
remember, we remember facing others and thanks to the memory of others. In order to transform 
the personal communicative memory to a collective cultural memory, media are essential, they 
“play an active role in shaping our understanding of the past” (Erll and Rigney 2009: 3).

Based on these three arguments, the question of the Internet as a place of remembrance becomes 
the centre of attention by itself. Hence, the aim of this paper is to analyse existing initiatives 
commemorating terror and persecution in the Nazi era on the Internet. Based on a quantitative 
and qualitative analysis of selected websites, the study focusses on two main questions: Firstly, 
are there web-based forms of remembrance which explicitly address young users and what role 
do social media play within this process? Secondly, does the Internet – being a transnational 
network medium – foster transnational initiatives of remembrance and commemoration?
-------
References
Erll, Astrid & Rigney, Ann (2009). Introdutction. Cultural Memory and its Dynamics. In: Astrid 
Erll and Ann Rigney (eds.): Mediation, Remediation, and the Dynamics of Cultural Memory, 
(pp. 1-12). Berlin, New York: de Gruyter.
Halbwachs, Maurice (1980). The Collective Memory. New York: Harper & Row.
Hobsbawm, Eric (1995). The Age of Extremes. A History of the World, 1914-1991. New York: 

55



Pantheon.
Nikulin, Dmitri (2015). Memory in Recollection of Itself. In: Dimitri Nikulin (ed.): Memory. A 
History, (pp. 3-34). Oxford: Oxford University Press.  
Nora, Pierre (1989). Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire. Representations 26, 
Special Issue: Memory and Counter-Memory, pp. 7-24. (DOI: 10.2307/2928520)
Nora, Pierre (1996-1998). Realms of Memory. The Construction of the French Past. 3 vols. New 
York et al.: Columbia University Press. 

56



Id:  13564

Title:  Militarism and Melodrama: ANZAC Girls, The Crimson Field and the Problem of 
Representing Wartime Nursing History 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Kathleen Cummins 
Email: kathleen.cummins (at) sheridancollege.ca 
Country: CA (Canada) 
Affiliation: Department of Film, TV & Journalism, School of Arts, Animation and Design, 
Sheridan College, Oakville, Canada 

Name: Kathryn Mae McPherson 
Email: kathryn (at) yorku.ca 
Country: CA (Canada) 
Affiliation: Department of History, York University, Toronto Canada 

Abstract:  Among the many centenary commemorations of “The Great War” are two television 
series, The Crimson Field (British Broadcasting Corporation 2014) and ANZAC Girls 
(Australian Broadcasting Commission 2014). Commissioned by their nation’s public 
broadcasters, ANZAC Girls and The Crimson Field are dramatic retellings of the true-life 
experiences of British, Australian and New Zealand nurses and VADs. The dramatic arcs of both
series are structured around the acts of courageous female characters who were heroic in times of
war. Nurses were the only women who served at the front in World War I. In focusing on the 
experiences of these women, the 2014 series challenge traditional depictions of gender, military 
history and war films. 

This paper analyzes why, in 2014, nursing history appeared such a rich site of commemoration 
for TV and Film. The paper considers the relative success of the two series in “accurately” 
capturing the experience of wartime nursing – how has media helped revise our communal 
memory of war by including women? The paper also assesses the narrative strategies (especially 
melodrama) deployed by writers and producers of ANZAC Girls and The Crimson Field. We 
argue that by making such strategies the focus of analysis, historians of media and popular 
culture generate dialogue among academic and non-academic audiences about the kinds of 
narratives that underpin historical story telling, more generally. The paper will apply close 
textual readings (e.g. themes, dramatic arcs, characters, filmic devices) of the individual 
episodes, as well as consider the para-textual elements (e.g. production history, critical reception)
that surround the series.  

Both ANZAC Girls and The Crimson Field are significant to study. These series feature female-
driven historical narratives in a media landscape with little to no space devoted to women’s 
history.  As well, both series are created/written by women in a media industry plagued by 
gender inequity.  

57



This paper engages with the theoretical literature pertaining to women, film and television, 
especially the ways that melodrama has been used to tell “women’s stories.”  Drawing on works 
such as Mary Ann Doane’s The Desire to Desire: The Woman’s Film of the 1940’s (1987), 
Joanne Hollows’s Feminism, Femininity and Popular Culture (2000), and Christina Lane’s 
Feminist Hollywood: From Born in Flames to Point Break (2000), this paper examines how 
popular representations of military nurses engage gendered genres.

Nursing history has long grappled with the profession’s cultural representation. Kalisch and 
Kalisch’s 1987, The Changing Image of the Nurse and Julie Hallam’s Nursing the Image: Media,
Culture and Professional Identities (2000) consider a wide set of images, while works like 
Pickles’s Transnational Outrage: The Death and Commemoration of Edith Cavell (2007) focus 
on memories of nurses and militarism. By engaging with this literature, our paper explores the 
tensions between writing women into conventional narratives and using gender analysis 
(following Joan Scott’s Gender and the Politics of History) to expose and challenge those 
conventions. 

This paper speaks to the key themes of the History Section, especially  “construction of 
communal memory in the media”. 

58



Id:  13651

Title:  The teaching of Media History at the world leading universities: a quantitative and 
qualitative comparison 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Francisco Segado-Boj 
Email: francisco.segado (at) unir.net 
Country: ES (Spain) 
Affiliation: Universidad Internacional de la Rioja 

Name: Julio Montero Díaz 
Email: julio.montero (at) unir.net 
Country: ES (Spain) 
Affiliation: Universidad Internacional de la Rioja 

Name: Maria Antonia Paz-Rebollo 
Email: mapazreb (at) ccinf.ucm.es 
Country: ES (Spain) 
Affiliation: Universidad Complutense de Madrid 

Abstract:  This study will analyze the presence of Media History courses and modules on Media
and Communication (Film Studies, Journalism, Advertising, etc.) degrees from the one hundred 
most relevant universities according to the latest edition of the QS World University Ranking. 
Through a thematic and content analysis the following research questions will be addressed:
• RQ1: How many universities include Media History courses in their Media and 
Communication Studies curricula?
• RQ2: What percentage of credits / teaching hours are given to courses on Media History 
around the world?
• RQ3: What issues and topics are stressed on Media History courses?   
• RQ4: Which are the most common perspectives on those courses? 
• RQ5: Which are the most used evaluation methodologies?
To address the research questions RQ1 & RQ2 a content analysis will be applied to the 
information regarding courses on the website of each university, collecting the following data:
• Identification: Country, University, School or Institute, Degree name
• Name of the course(s) regarding Media History
• Number of credits of the course(s) regarding Media History
• Number of credits of the whole degree
The information collected through this quantitative approach will be complemented by the 
qualitative information regarding questions RQ3, RQ4 & RQ5, which will be approached 
through a complementary thematic analysis of the online available syllabus regarding Media 
History courses. 
RQ3 will identify the events, periods, characters and media which are studied and remarked on 

59



each course. RQ4 will focus on the different approaches to Media History: law, technological, 
social, etc. Special attention will be paid to the geographical coverage: local, national or 
transnational. At last, RQ5 will deal with the evaluation methodologies and the competences 
they try to measure. 
The results will thus show the differences found between the teaching of Media History not only 
on quantitative terms but also on qualitative coordinates. Thanks to the international perspective 
used by this study, the conclusions will allow to identify the common trends on Media History 
teaching by the most relevant and well-known world universities. 

60



Id:  13679

Title:  ROLE OF STATE MEDIA DURING EMERGENCY PERIOD AND ITS IMPACT 
(1975-1977) 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Siddharth Negi 
Email: pnoon44 (at) gmail.com 
Country: IN (India) 
Affiliation: Panjab University, Chandigarh, India 

Abstract:  In India, emergency was proclaimed by Mrs. Indira Gandhi under Article 352 of the 
Indian Constitution. Then govt. of Mrs. Gandhi imposed strict legislation to control press and 
dissent. Under the garb of emergency, the state took away the fundamental right of speech and 
expression guaranteed under Article 19. Few private papers like "Indian Express" and "The 
Statesman" challenged the wrongdoings of the state. However, the media in general was muzzled
by the state. In the case of state media, the control of state was total. Many studies have been 
done to understand the role of free or private press but very few studies have been carried out to 
understand the complete submission of the state press. The government used the state press to 
project its philosophy and development projects which were both extraordinary and innovative. 
Thus, under the dictum of the state the national media became an omnipotent propaganda tool. 
Though, the emergency ended after 21 months but its impact can still be seen in the working of 
state media. The govt. in power is not ready to free the state media. The present paper is an 
attempt to understand this important period in Indian media history by analyzing the role of state 
media in emergency.

Objectives of study
1. To study the change that came to national media during the emergency period.
2. The study of the role played by the state media as a government propaganda tool.
3. To study the impact of emergency on the further growth of press freedom.  
Methodology
This researcher will use the historical method and go through important historical documents on 
emergency period like Justice Shah Commission Report. The researcher will also go through 
important autobiographical and biographical work of some prominent journalists who covered 
emergency. The paper will also examine the emergency period by using the propaganda model 
of press. 

61



Id:  13712

Title:  Battles at the Microphone:  Reconstructing the Role of Ghanaian Radio in World War II 
from an Unpublished Memoir 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Audrey Sitsofe Gadzekpo 
Email: audreygadzekpo (at) gmail.com 
Country: GH (Ghana) 
Affiliation: University of Ghana 

Abstract:  The Second World War marked a critical moment in the rapid development of radio 
in Africa (Mytton, 1983).  In the Gold Coast (now Ghana), where 65,000 soldiers were fighting 
with British forces, radio played a key role in keeping the colony informed about the progress of 
the war effort. While there is considerable literature on the ‘war of the airwaves’ waged by 
protagonists involved in World War II (Ribeiro 2010, Wasburn 1992, Briggs 1985, Bourret 
1960) little of this scholarly attention has focused on the battles Africans waged at the 
microphone during this period. What literature exists however indicates that radio stations in 
European colonies were essential to the information machinery of war. Mytton (1983) writes that
in Northern Rhodesia (now Zambia), for example, World War II provided the incentive for 
launching radio because it was needed to carry news on the progress of the war to the families of 
soldiers in local languages they could understand. 
This paper re-constructs the history of radio in Ghana during World War II and the role of 
vernacular announcers in news and war propaganda from the unpublished memoirs of the 
Ghanaian radio pioneer, Bernard Gadzekpo.  Titled “Ghana Muntie” (meaning ‘Ghana Listen’), 
the 202-page manuscript establishes the centrality of the Second World War to Ghanaian radio 
history in five of the 16 chapters in which he chronicles the early history of broadcasting in 
Ghana.
Found discarded in his son’s cupboard until two years ago, Ghana Muntie is an autobiographical 
account of the lived experiences of Gadzekpo who was hired as an Ewe language announcer at 
Station ZOY in 1943 and at a time when radio had barely found a foot-hole in the cultural lives 
of people before it became an integral part of the war effort.
Gadzekpo’s narratives, inflected with his personal reflections about his own circumstances as an 
employee in a new and undefined colonial institution, affirms the validity and authenticity of this
yet to be published memoir as a credible source of historical data from an informant with first-
hand knowledge of World War II news casts originating from Ghana.   
The analysis offered in the paper draws generously from the version of radio history recounted in
the manuscript, archival records from the Gold Coast Information Department, Radio Ghana 
sound archives and scholarly literature on war-time broadcasting. 

62



Id:  13824

Title:  Pre-colonial publications and their contribution in Kenya 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Beatrice Mbogoh 
Email: bmbogoh (at) daystar.ac.ke 
Country: KE (Kenya) 
Affiliation: Daystar University 

Abstract:  The paper argues that pre-colonial publications in Kenya played a significant role as 
models for the print media in Kenya. The history of the Kenyan media system looks more like 
the history of the Christian press. In Kenya, early publications are often associated with the 
arrival of missionaries and colonialists in the late 1800s, although the Christian faith first arrived 
in Kenya in 1498 with the arrival of Vasco da Gama off Malindi bay (Barrett 2001:427) at the 
coast of Kenya.
 
Content analysis of the publications indicates pre-colonial publications presented alternative 
views to those of local people, in the process informing Kenyans of alternative ideas and aiding 
the agenda for colonization by Great Britain. Information on the transfer of empire ideas such as 
governance, administration and management of resources, which has taken Kenyans a long time 
to understand, were highly lacking in the publications, which perhaps accounts for the poor 
understanding of government, governance and administration in Kenya. It is not clear whether it 
was a deliberate attempt to confuse a people who had to adopt new systems of governance.

In the 1910s, missionary presses were ‘turning out catechisms, Bible translations and reading 
primers for Gikuyu converts to read’ (Peterson 2004:118). In the 1930s local Kenyans had 
adopted publications for non-religious purposes thus the observation that the political paper 
‘Mwigwithania outsold the Catholic paper Wathiomo Mukinyu even though the Catholic paper 
was a seventh of the price of Muigwithania’ (Beecher 1937:64). Further, the rise of nationalist 
ideas among native Kenyans may have caused Habari, the colonial government’s Swahili 
language paper to be consistently given away because it never sold as much as Mwigwithania 
(Peterson 2004:133).

Kenyan media history often does not give enough credit to the role of Christianity in the 
establishment of media. For example, it is known that missionaries and settlers were already in 
Kenya in time to influence the literacy that was highly-needed for the adoption of Western-style 
media and government.

The long period of time from the publication of the scriptures to the rise of publications in 
Kenyan local languages might have been influenced by low English language literacy levels 
often dictated by the printing presses. However, the lack of independence among native Kenyans
to practice most of the literacy skills taught by the missionaries, and to translate the skills to fit in

63



with their languages and circumstances may also have resulted in such a gap. 

64



Id:  13858

Title:  Construction of communal memory in television: Recent popular culture and history the 
use of sonic environments within the ocularcentric society 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Anne Frances MacLennan 
Email: amaclenn (at) yorku.ca 
Country: CA (Canada) 
Affiliation: York University 

Abstract:  Contemporary society views the past through popular media and the construction of 
the past takes place primarily supported by visual cues to the past.  Television is a vehicle for a 
communal consumption of the past, so quite naturally visual markers of the past consist of 
clothing or fashion; physical space and environments; objects, technology and the ubiquitous 
self-reflective use of the event or newscast to provide a comparative timeline to place the 
narrative of the television within the timeline of the past.  This work will contrast the visual 
portrayal of the past with the less frequently assessed is the impact of sound and the sonic 
environment and its evocative nature in harnessing (Halbwachs, Davis & Starn, Zelizer) memory
to link the narrative to the past due not only to the ocularcentric nature of the media and music 
licensing.
America television’s popular dramas of the last two decades have increasingly presenting its 
novelty to younger audiences, while the members of the audience who lives through these 
periods are offered recognition, memory and an opportunity to relive, usually their youth.
This popularity is evident in the long-running Mad Men (AMC 2007-2015) and the newer, Halt 
and Catch Fire (AMC 2014-) both of which reflect the ocularcentric nature of contemporary 
culture.  Mad Men is a literal window into the 1960s and its expanding advertising industry.  
Halt and Catch Fire’s focus is the growth of the personal computer industry at its nascent stage in
the early 1980s.  Both favour the visual, recreating every object and technology that frames the 
daily worlds.   Meanwhile Mick Jagger and Martin Scorsese’s recent foray into television with 
Vinyl presents an overwhelming view of the sonic environment of the music industry in the 
1970s.  Less all-encompassing was American Dreams (NBC) 2002-2005, the project of Dick 
Clark, another force in the music industry, who recreated the 1950s.  Both projects serve to 
provide a window into the past but do so with by foregrounding sound and music, rather than the
visual.  This combination evokes not only a depiction of the past but an emotional response. It is 
no accident that in both cases the major influences behind the work are both forces within the 
music industry who own the rights to the music that frames these television productions. This 
work will examine American television’s use of both visual and sound effects in order to 
reconstruction a communal past for viewers. 

65



Id:  14013

Title:  Malcolm X and The Chicago Defender: Representations of an extremist in the black 
mainstream press 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Gwyneth Gibby 
Email: gibby (at) uoregon.edu 
Country: US (United States) 
Affiliation: University of Oregon 

Abstract:  Studies of white mainstream press representations of Malcolm X during his heyday 
have found such terms as violence, extremism, hate and black supremacy to dominate. It is not 
surprising then that in 2015, on the occasion of the fiftieth anniversary of his assassination, new 
surveys of attitudes about Malcolm show whites have more negative opinions than positive. But 
how did the black press represent Malcolm in his heyday? This study examines the most 
influential of the black newspapers of the time, The Chicago Defender, and its representation of 
Malcolm X from when he first appeared in the paper in 1958 until his death by assassination, 
Feb. 22, 1965. The Defender was a daily paper, had a national readership and was the hometown 
newspaper for the Nation of Islam (NOI), of which Malcolm was a member in the 1950s and the 
early 1960s. Coverage of the NOI was initially scant and quite friendly in The Defender. After 
the 1959 broadcast of a TV series sounding the alarm about the separatist, black nationalist 
teachings of Elijah Muhammad, and his excoriations of “blue-eyed devils,” the white press 
became more and more alarmed. Known as Muhammad’s No. 2 man, Malcolm’s powerful 
rhetoric, terrified white officials and press. The Defender took on the task of interpreting 
Malcolm for their national and almost exclusively black readership. The paper drew on its 
correspondents across the country, on carefully selected wire stories from UPI, and deployed its 
formidable roster of columnists; baseball legend Jackie Robinson had a regular column, as did 
the great poet and playwright Langston Hughes, among others. At times the paper muted 
Malcolm’s significance or his appeal, sometimes celebrated his intelligence and skill during 
debate, sometimes scolded and sometimes defended him. Hughes suggested Malcolm be given 
the state of Mississippi as a Negro territory to run; Robinson insulted him as the “fair-haired boy 
of the white press”; editor Chuck Stone called him a “close friend” with whom he disagreed. No 
one at The Defender, in print at least, connected Malcolm’s calls for self-defense against racial 
violence with the newspaper’s own stance in its earlier days. In the 1910s, the Defender 
famously called for African Americans to arm themselves. “Your rifles should be used” it said, 
and  “If the mob comes and you must die take at least one of them with you,” and “Every race it 
seems must gain recognition by bloodshed.” These were exactly Malcolm’s sentiments. Once 
mainstream, in the context of the mid-century civil rights movement, the right to self defense and
the inevitability of violence were sidelined in The Defender. The race riots of the 1960s were not
far away. 

66



Id:  14016

Title:  (Un)Covering Government Surveillance in the late 1960's and early 1970's: Who really 
broke the domestic surveillance scandal and why nobody noticed 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Karin Assmann 
Email: kassmann (at) umd.edu 
Country: US (United States) 
Affiliation: University of Maryland 

Abstract:  When former Washington Post reporter Betty Medsger published The Burglary, her 
book about the 1971 break-in and theft of thousands of incriminating F.B.I. documents, it was 
her chance to claim credit for the era’s defining scoop.  It was a story she had been the first to 
report on in detail 40 years earlier. Until then, she says, there had been no evidence of J. Edgar 
Hoover’s programmatic surveillance operations. One of the stolen documents she published in 
the Washington Post in 1971 led to NBC reporter Carl Stern’s revelations two years later about 
the F.B.I.’s secret Counterintelligence Program, COINTELPRO. But is narrative correct?  Or is 
it a media myth in the making? 
This paper examines news media reports about domestic surveillance during the late 1960’s and 
early 1970’s and explores the hierarchy of scoops that has become mythologized in the 
contemporary understanding of investigative journalism. The current narrative about what and 
who revealed to the public the F.B.I.’s activities and abuses ignores the work of journalists who 
had been reporting on or had already uncovered important details about the F.B.I.’s practices. 
Information later touted as exclusive had in fact already been published. A former F.B.I. agent, 
for example, who blew the whistle in astonishing detail and across several outlets, was ignored. 
An extensive historical database search  was conducted for the years 1968-1971. Interviews with 
reporters, with a filmmaker and with one of the burglars were conducted, arriving at findings that
contribute to a growing body of work scrutinizing the myths of journalism and the power of the 
press. As the myth of Watergate is being challenged, this paper offers a nuanced look at who else
broke the news to the American public and why nobody listened. 

67



68


